برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
54365a62-cdaf-4335-b46d-1b96940f68aa.jpg

ایا اوتیسم قابل درمان است ؟

سوالی که بسیار از والدین میپرسند این است که آیا اوتیسم قابل درمان است ؟؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم

اختلال طیف اوتیسم (ASD) نوعی اختلال رشد عصبی است که بر ارتباطات و رفتار تأثیر می گذارد. "رشد عصبی" یعنی این اختلال مربوط به رشد سیستم عصبی است. به طور معمول ، علائم در اوایل کودکی ، به طور کلی بین 12 تا 24 ماه ظاهر می شوند. اما تشخیص ممکن است تا دیرتر اتفاق بیفتد ، خصوصاً اگر علائم ظریف باشند. از آنجا که علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است ، متخصصان پزشکی درمورد ASD در یک طیف صحبت می کنند ، به جای اینکه از یک مجموعه ثابت از علائم تشکیل شده باشند که همه افراد تجربه خواهند کرد. اکثر متخصصان اتفاق نظر دارند که هیچ درمانی برای اوتیسم وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از آنها به ASD به نوعی مراجعه می کنند که به مدیریت علائم یا توسعه مهارت ها و پشتیبانی می پردازد ، که شامل درمان رفتاری ، روانشناختی و آموزشی است

 

 

در حال حاضر درمان های ASD چیست؟

ارائه دهندگان خدمات درمانی که ASD را درمان می کنند ، موافقت می کنند که شروع درمان حمایتی در اسرع وقت مهم است. وثابت شده است که مداخله زودهنگام با بهترین نتایج همراه است. هدف این است که به کودکان نوپا کمک کند ارتباط بهتری برقرار کنند ، اضطراب را در محیط های اجتماعی به حداقل برسانند و رفتارهای چالش برانگیز را کاهش دهند. 

بیشتر استراتژی های درمانی نوعی گفتاردرمانی ، رفتار درمانی و کاردرمانی را شامل می شوند. با بزرگتر شدن كودكان و ورود به مدرسه ، وودز اظهار داشت كه بسیاری از آنها می توانند از برنامه های آموزش فردی منحصر به فرد  ، با همان اهداف بهبود ارتباطات ، رفتار ، معاشرت و مراقبت از خود بهره مند شوند. علاوه بر این ،روانپزشکان نوجوان همچنین ممکن است داروهایی را برای رفع شرایطی که در ASD مکرراً دیده می شود در نظر بگیرند از جمله اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) ، اختلال سرکشی مخالف (ODD) ، وسواس فکری عملی یا افسردگی. وقتی نوبت به گزینه های درمانی خاص می رسد ، یک روش درمانی که بسیاری از درمانگران ، مدارس و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی از آن استفاده می کنند ، تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی (ABA) است. هدف ، تشویق رفتارهای مثبت برای آموزش و بهبود مهارت های مختلف است.

تحقیقات نشان می دهد 

برای بررسی تأثیر سبک زندگی (محیط های کم تحریک) و اصلاح رژیم غذایی مانند رژیم های غذایی وگان یا فاقد گلوتن بر روی کودکان مبتلا به ASD در حال انجام است
 "با این حال ، جامعه پزشکی منتظر این نتایج است تا ببیند از نظر آماری نتایج قابل توجهی در ارتباط با تغییرات ذکر شده وجود دارد." علاوه بر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی ، محققان همچنین در حال بررسی چندین مطالعه دیگر مانند توانایی تشخیص اوتیسم در دوران بارداری ، تاثیری که ژن های معتبر شما در تشخیص اوتیسم دارند و آینده درمان های خون بند ناف دارند.
 
راه های حمایت از فرد مبتلا به ASD :
 
علاوه بر جستجوی پشتیبانی حرفه ای از فردی که مبتلا به ASD است همچنین درک اینکه چگونه می توانید ضمن حمایت از خود (به عنوان والدین )به او کمک کنید ، به شما کمک می کند
در اینجا چند روش برای کمک ، حمایت و تشویق رشد مهارت ها در عزیزتان وجود دارد:
 
به آنها کمک کنید تا احساس امنیت و دوست داشته شدن کنند اولین و مهمترین نکته در حمایت از فرد مبتلا به ASD کمک به احساس امنیت و دوست داشتن است.
 
✅با تیم خود ارتباط برقرار کنید برقراری ارتباط با پزشک ، درمانگر ، معلمان و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی می تواند کارهای روزمره شما را بسیار آسان کند. برای والدین ، ​​این می تواند به معنای درخواست پیشنهاد برای ادامه تمرین مهارتهایی باشد که کودک شما در درمان می آموزد ، که موفقیت بیشتر آنها را آسان می کند.
 
✅محیط را در نظر بگیرید آنچه در خانه انجام می دهید می تواند بر شدت برخی علائم تأثیر بگذارد. یک پیشنهاد این است که محیط را قابل پیش بینی و آشنا نگه دارید.
 
✅مورد دیگر داشتن روتین است. همچنین به حداقل رساندن ورودی حسی در خانه ، مانند میزان سر و صدا و فعالیت ، یک ایده هوشمندانه است.
 
✅برنامه های روزمره داشته باشید هنگام مواجه شدن با یک وضعیت جدید ، آنچه ممکن است اتفاق بیفتد را از قبل بررسی کنید. این ممکن است کمک کند تا انتقال بسیار بهتر انجام شود. وسایل راحتی را که آشنا هستند به همراه داشته باشید. سرعت خود را کم کنید اطلاعات را به روشی ساده و در عین حال  رایج برقرار کنید.
هرچه وضوح کلام شما بیشتر ، خلاصه ار  و ملموس تر باشد ، بهتر است
 
✅صبر کنید : وقتی گوش می دهید و مشاهده می کنید به آنها فرصت دهید تا پاسخ دهند. به تشویق رفتار مثبت کمک کنید استفاده از وسایل کمکی بصری را در نظر بگیرید تا به کودک در انجام برنامه ها و کارهای روزمره کمک کنید. تکنیک های رفتاری را که در درمان می آموزند تقویت کنید. با شناخت و تأیید توانایی ها و نقاط قوت ، چیزهای خوب را جشن بگیرید.
 
 

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود